واحد بهداشت محيط

 

 
 
 
 
خانم مهندس نرگس متقي
کارشناس مهندسی بهداشت محيط
 
تلفن داخلی:353
تلفن:32737015
نمابر : 32722322
 
 
 

 

شرح فعالیت ها:
  1. انجام بازديد و نظارت مستمر وروزانه برابر مقررات برحسب ضرورت از اطاقهاي عمل وز ايمان ـ بخشها ـ تأسيسات آب و فاضلاب و آشپزخانه ـ انبار و سردخانه مواد غذايي و مركز سترون سازي ـ سرويسهاي بهداشتي و رختشويخانه
  2. ثبت فعاليتها وتنظيم گزارش از اقدامات و اصلاحات انجام شده در رفع مشكلات بهداشتي .
  3. ثبت گزارشات بازدید انجام شده از بخش ها در چک لیست های موجود در اکسل در 4 زمینه (بهداشت و نظافت – مدیریت پسماند – ساختمان و تاسیسات و تجهیزات)و مشخص کردن درصد امتیازات و مقایسه با فصول مختلف سال و پایش با سال های قبل و بررسی کاهش یا افزایش درصد پیشرفت کار و انجام اقدامات اصلاحی مورد نیاز
  4. تهيه گزارش مشكلات بهداشت محيطي به مسئولين ذيربط بيمارستان و انعكاس آن از طريق مسئولين مذكور به مراجع بالاتر.
  5. بررسی شاخص های بهداشت محیط آشپزخانه – فاضلاب – آب – پسماند - لاندری
  6. تهیه و بازنگری کلیه  دستورالعمل های بهداشت محیط ، روش های اجرائی و خط مشی های بهداشت محیط
  7. بررسی و تائید متن قراردادهای  مرتبط با بهداشت محیط  (حمل و دفن پسماندهای بیمارستان- مبارزه با حشرات و جوندگان – آزمایشگاه معتمد محیط زیست– بهره برداری فاضلاب(شستشو و سمپاشی شبکه داخلی فاضلاب) -آزمایشگاه تست های فاضلاب  – آزمایشگاه آب آشپزخانه واگذار شده به بخش خصوصی ) به لحاظ رعایت کلیه شرایط بهداشتی مربوطه
  8. پيگيري رفع نواقص بهداشت محيطي از طريق مسئولين قسمتهاي ذيربط.
  9. نظارت برشرايط بهداشت و نظافت كليه قسمتهاي بيمارستان .
  10. برنامه ريزي و نظارت و پيگيري بهسازي محيط بيمارستان .
  11. نظارت و پیگیری کلیه مسائل مرتبط با مدیریت پسماند (تفکیک پسماند از مبداء – جمع آوری – انتقال و پیگیری مشکلات موجود در خصوص تجهیزات ، نقشه جایگاه زباله و ... – دستگاه اتوکلاو – اپراتور دستگاه – کالیبراسیون دستگاه – پایش میکروبی ، شیمیائی، فیزیکی دستگاه – تنظیم اظهارنامه بی خطر سازی و ارسال به مرکز بهداشت – پایش آزمایشگاه محیط زیست و ارسال نتایج به محیط زیست و معاونت بهداشتی و گرفتن تائیدیه بی خطر سازی پسماندهای عفونی – جمع آوری آمار توزین پسماندهای بخش ها و بررسی جهت کاهش حجم پسماندهای بیمارستانی )- همچنین کلیه موارد مصرفی مورد نیاز جایگاه زباله توسط مسئول بهداشت محیط درخواست می شود
  12. برنامه ريزي نظارت وپيگيري اجراي برنامه هاي كنترل منابع آلوده كننده هوا و سروصدا وبهره برداري مناسب از سيستم گرمايش وسرمايش (تهويه) بيمارستان .
  13. مشاركت در برنامه ريزي و اجراي برنامه هاي آموزشي بهداشت براي كاركنان ـ بيماران ـ مراجعين و كارآموزان .
  14. تهیه فایل و پاورپوینت های آموزشی جهت کلاس های باز آموزی پرسنل در خصوص مبحث مدیریت پسماند – اصول گندزدائی و سایر موارد مورد نیاز
  15. نظارت و پيگيري برنامه هاي مستمر گندزدايي وشستشوي قسمتهاي مختلف بيمارستان برابر ضوابط و دستورالعمل هاي ابلاغي
  16. كلرسنجي روزانه آب و نمونه برداري به منظور كنترل آلودگي از قمستهاي مختلف بيمارستان ، نمونه برداری های میکروبی و شیمیائی از آب شرب شبکه ، مخزن آب وهمچنین دستگاه دیالیز و واحد استریلیزاسیون  و تست های BOD-COD-TSS فاضلاب
  17. برنامه ريزي درجهت مبارزه با حشرات و جوندگان (عقد قرارداد – نظرسنجی – برنامه ریزی و هماهنگی جهت مبارزه بیولوژیکی یا شیمیائی و یا اقدامات فیزیکی مانند بهسازی یا درزگیری و ....
  18. پیاده سازی کلیه  سنجه های اعتبار بخشی بهداشت محیط36 سنجه – مدیریت پسماند24سنجه و قسمت های مرتبط با لاندری و سایر بخش ها
  19. نیاز سنجی در خصوص تجهیزات مورد نیاز و بررسی از سایر بیمارستان ها جهت انتخاب نمونه های مطلوب
  20. پیگیری جهت تامین اعتبار و بودجه در خصوص درخواست های خرید و سایر اقدامات اجرائی  مورد نیاز و مرتبط با
  21. انجام بازديد و نظارت مستمر وروزانه برابر مقررات برحسب ضرورت از اطاقهاي عمل وز ايمان ـ بخشها ـ تأسيسات آب و فاضلاب و آشپزخانه ـ انبار و سردخانه مواد غذايي و مركز سترون سازي ـ سرويسهاي بهداشتي و رختشويخانه
  22. ثبت فعاليتها وتنظيم گزارش از اقدامات و اصلاحات انجام شده در رفع مشكلات بهداشتي .
  23. ثبت گزارشات بازدید انجام شده از بخش ها در چک لیست های موجود در اکسل در 4 زمینه (بهداشت و نظافت – مدیریت پسماند – ساختمان و تاسیسات و تجهیزات)و مشخص کردن درصد امتیازات و مقایسه با فصول مختلف سال و پایش با سال های قبل و بررسی کاهش یا افزایش درصد پیشرفت کار و انجام اقدامات اصلاحی مورد نیاز
  24. تهيه گزارش مشكلات بهداشت محيطي به مسئولين ذيربط بيمارستان و انعكاس آن از طريق مسئولين مذكور به مراجع بالاتر.
  25. بررسی شاخص های بهداشت محیط آشپزخانه – فاضلاب – آب – پسماند - لاندری
  26. تهیه و بازنگری کلیه  دستورالعمل های بهداشت محیط ، روش های اجرائی و خط مشی های بهداشت محیط
  27. بررسی و تائید متن قراردادهای  مرتبط با بهداشت محیط  (حمل و دفن پسماندهای بیمارستان- مبارزه با حشرات و جوندگان – آزمایشگاه معتمد محیط زیست– بهره برداری فاضلاب(شستشو و سمپاشی شبکه داخلی فاضلاب) -آزمایشگاه تست های فاضلاب  – آزمایشگاه آب آشپزخانه واگذار شده به بخش خصوصی ) به لحاظ رعایت کلیه شرایط بهداشتی مربوطه
  28. پيگيري رفع نواقص بهداشت محيطي از طريق مسئولين قسمتهاي ذيربط.
  29. نظارت برشرايط بهداشت و نظافت كليه قسمتهاي بيمارستان .
  30. برنامه ريزي و نظارت و پيگيري بهسازي محيط بيمارستان .
  31. نظارت و پیگیری کلیه مسائل مرتبط با مدیریت پسماند (تفکیک پسماند از مبداء – جمع آوری – انتقال و پیگیری مشکلات موجود در خصوص تجهیزات ، نقشه جایگاه زباله و ... – دستگاه اتوکلاو – اپراتور دستگاه – کالیبراسیون دستگاه – پایش میکروبی ، شیمیائی، فیزیکی دستگاه – تنظیم اظهارنامه بی خطر سازی و ارسال به مرکز بهداشت – پایش آزمایشگاه محیط زیست و ارسال نتایج به محیط زیست و معاونت بهداشتی و گرفتن تائیدیه بی خطر سازی پسماندهای عفونی – جمع آوری آمار توزین پسماندهای بخش ها و بررسی جهت کاهش حجم پسماندهای بیمارستانی )- همچنین کلیه موارد مصرفی مورد نیاز جایگاه زباله توسط مسئول بهداشت محیط درخواست می شود
  32. برنامه ريزي نظارت وپيگيري اجراي برنامه هاي كنترل منابع آلوده كننده هوا و سروصدا وبهره برداري مناسب از سيستم گرمايش وسرمايش (تهويه) بيمارستان .
  33. مشاركت در برنامه ريزي و اجراي برنامه هاي آموزشي بهداشت براي كاركنان ـ بيماران ـ مراجعين و كارآموزان .
  34. تهیه فایل و پاورپوینت های آموزشی جهت کلاس های باز آموزی پرسنل در خصوص مبحث مدیریت پسماند – اصول گندزدائی و سایر موارد مورد نیاز
  35. نظارت و پيگيري برنامه هاي مستمر گندزدايي وشستشوي قسمتهاي مختلف بيمارستان برابر ضوابط و دستورالعمل هاي ابلاغي
  36. كلرسنجي روزانه آب و نمونه برداري به منظور كنترل آلودگي از قمستهاي مختلف بيمارستان ، نمونه برداری های میکروبی و شیمیائی از آب شرب شبکه ، مخزن آب وهمچنین دستگاه دیالیز و واحد استریلیزاسیون  و تست های BOD-COD-TSS فاضلاب
  37. برنامه ريزي درجهت مبارزه با حشرات و جوندگان (عقد قرارداد – نظرسنجی – برنامه ریزی و هماهنگی جهت مبارزه بیولوژیکی یا شیمیائی و یا اقدامات فیزیکی مانند بهسازی یا درزگیری و ....
  38. پیاده سازی کلیه  سنجه های اعتبار بخشی بهداشت محیط36 سنجه – مدیریت پسماند24سنجه و قسمت های مرتبط با لاندری و سایر بخش ها
  39. نیاز سنجی در خصوص تجهیزات مورد نیاز و بررسی از سایر بیمارستان ها جهت انتخاب نمونه های مطلوب
  40. پیگیری جهت تامین اعتبار و بودجه در خصوص درخواست های خرید و سایر اقدامات اجرائی  مورد نیاز و مرتبط با
  41. پیگیری طرح آراستگی محیط کار در بیمارستان


چک لیست ها:
 
دستورالعمل های پسماند:

قسمتی از فرایندها:

کتابچه های آموزشی: