فناوری اطلاعات

 

 
 
 
  خانم مهندس راضيه صاحبي
    كارشناس رایانه(تحلیلگر سیستم)
                 (مسئول فناوري اطلاعات و HIS و وب سايت )
 
 
 
 
 
 
آدرس: مشهد ، بیمارستان شهید هاشمی نژاد ، اداري
تلفن: 32737011 داخلي 303
نمابر:
32722322


<< شرح وظایف واحد فناوری اطلاعات و HIS >>

پشتیبانی سخت افزار و نرم افزار: 

مسئول فناوری اطلاعات بیمارستان و رابط IT دانشگاه

كليه عمليات مربوط به خريد سيستم و قطعات جديد.

 راه اندازي سيستم هاي خريداري شده  با توجه به نياز سازمان.

 عيب يابي و رفع اشكال سيستم ها در صورت امكان رفع مشكل در بيمارستان.

 ارسال سيستم ها و دستگاههاي جانبي معيوب به شركتهاي مربوطه.

نگهداری از سرورهای بیمارستان

نصب نرم افزارهای موردنیاز واحدها و رفع اشکال کاربران

 

پشتیبانی شبکه:

 نگهداری و توسعه شبکه کامپیوتری بيمارستان

 پشتیبانی ارتباط شبکه بی سیم بیمارستان با دانشگاه

 مدیریت دسترسی اینترنت کاربران
 مدیریت اکتیو دایرکتوری بیمارستان شامل کاربران و سیستم ها
 انجام امور مربوط به انتی ویروس و امنیت شبکه

 

پشتیبانی HIS:

 رابط HIS و رابط سپاس بیمارستان در دانشگاه
 تعریف کاربران و پزشکان و دسترسی های مربوطه

آموزش کاربران نرم افزار
 پشتیبانی از نرم افزار HIS ورفع اشکال کاربران

 پیگیری رفع اشکالات یا درخواست توسعه نرم افزار از دانشگاه

 انجام امور مربوط به سامانه سپاس در بیمارستان

 تهیه بک آپ روزانه از دیتابیس

پشتیبانی از نرم افزار ارشیو الکترونیک

 

پشتیبانی PACS:

 تعریف اکانت کاربران و پزشکان
 پشتیبانی از نرم افزار و رفع اشکال کاربران

 پیگیری توسعه و یا تغییر در سیستم

 

وب سایت:

مديريت وب سايت و رابط وب سایت بیمارستان در دانشگاه
 بروزرسانی وب سایت و همکاری با روابط عمومی بیمارستان


سایر:

 عضو تیم اجرایی بیمارستان

 انجام امور مربوط به اعتباربخشی واحد IT

عضو کمیته آمار و فناوری اطلاعات سلامت و فناوری اطلاعات بیمارستان

عضو کمیته ارتقاء فرآیند گردش آمار و اطلاعات دانشگاه

 

>> فرایندهای واحد  IT>>

 

1)    فرایند خرید سیستم یا سخت افزار جدید:

  1. درخواست خرید توسط مسئول بخش به واحد IT ارائه می شود.
  2. بررسی و تایید یا رد درخواست توسط واحد IT
  3. در صورت تایید ارائه مشخصات فنی مناسب توسط IT
  4. ادامه سیر درخواست خرید در کمیته تدارکات

2)    فرایند درخواست اکانت دانشگاه و HIS و تمدید ان:

  1. مراجعه کارکنان یا پزشکان جدیدالورود به واحد IT
  2. دریافت مشخصات مورد نیاز توسط  کارشناس IT
  3. ارسال درخواست در صورت نیاز همراه ضمائم از طریق شیرپوینت به IT دانشگاه
  4. تعریف اکانت HIS در صورت نیاز پس از تعریف اکانت mums
  5. تماس مجدد درخواست دهنده با واحد و ارائه اکانت یا راهنمایی های لازم توسط کارشناس IT

3)    فرایند تعمیر سخت افزار :

  1. اعلام خرابی توسط بخش
  2. بررسی اشکال توسط کارشناس IT
  3. در صورت نیاز انتقال دستگاه به واحد IT
  4. رفع اشکال سخت افزار در صورت امکان در واحد IT
  5. در صورت تعمیر نشدن ارسال دستگاه به شرکت پشتیبان توسط واحد IT
  6. دریافت دستگاه توسط واحد IT و تست درستی ان
  7. تحویل دستگاه به بخش

4)    فرایند رفع اشکال نرم افزار(مخصوصا HIS)

  1. تماس با واحد IT توسط کاربر یا مسئول بخش و اعلام مشکل
  2. بررسی اشکال توسط کارشناس واحد IT
  3. رفع اشکال در صورت امکان یا اموزش توسط کارشناس IT
  4. اعلام اشکال به تیم پشتیبان نرم افزار و پیگیری تا رفع ان

5)    فرایند درخواست ارتقا نرم افزار:

  1. اعلام درخواست ارتقا توسط کاربر یا مسئول واحد
  2. بررسی توسط کارشناس IT و ارجاع به تیم پشتیبان مربوطه
  3. اعلام اپدیت نرم افزار توسط واحد IT و پیگیری های لازم تا پیاده سازی کامل تغییرات

6)    فرایند بروز رسانی وب سایت:

  1. ارائه  اطلاعات و عکس ها و گزارش ها و یا درخواست تغییرات ظاهری سایت به کارشناس IT
  2. استاندارد سازی قالب اطلاعات دریافتی و عکس ها توسط کارشناس IT
  3. بروز رسانی وب سایت با توجه به درخواست ها توسط کارشناس IT
  4. بروز رسانی وب سایت باتوجه به ابلاغ های جدید توسط کارشناس IT

7)    فرایند ارسال پرونده ها به سپاس:

  1. گزارش آماری مستمر از سامانه سپاس در رابطه با وضعیت ارسال پرونده ها به سپاس
  2. تهیه گزارش پرونده های دارای خطا و اعلام به واحد مدارک پزشکی برای رفع نواقص
  3. ارسال مجدد پرونده های رفع اشکال شده پس از اعلام مدارک پزشکی
  4. در صورت نیاز تغییر در فرایندهای گردش پرونده برای ارتقا شاخص ارسال پرونده ها به سپاس

8)    فرایند تغییرات شبکه فیزیکی:

  1. درخواست نود شبکه جدید یا جابجایی نود یا رفع قطعی توسط مسئول واحد
  2. بررسی توسط واحد ای تی از نظر لزوم انجام کار و در صورت امکان رفع نیاز در غیر اینصورت تماس با شرکت مربوطه
  3. در مواردی که نیاز به خریداری تجهیزات شبکه باشد  فرایند درخواست خرید سخت افزار
  4. در مواردی که تعمیرات اختلالی در عملکرد واحدها ایجاد کند برنامه ریزی و هماهنگی با افراد مربوطه
  5. تحویل کار به واحد درخواست دهنده

9)    فرایند راه اندازی و نصب نرم افزارها در سیستم جدید:

  1. اعلام درخواست توسط واحد مربوط و ارسال کیس به واحد IT
  2. هماهنگی با درخواست دهنده در رابطه با تهیه بک اپ از اطلاعات موجود روی کیس در مواردی که کیس نو نیست.
  3. نصب ویندوز مورد تایید دانشگاه و انتی ویروس و HIS و موارد مورد نیاز کاربر و جوین سیستم به شبکه دانشگاه و تنظیمات ان
  4. تحویل کیس به واحد مربوطه
  5. در صورت وجود دستگاه کارت خوان یا پرینتر یا لیبل زن و .. ادامه تنظیمات پس از اتصال دستگاههای جانبی از راه دور یا حضوری در بخش
  6. انجام تنظیمات امکان استفاده همزمان چند سیستم از یک پرینتربا استفاده از قابلیت share

10)                       فرایند ثبت نام پزشکان در HIS:

  1. اعلام درخواست و مشخصات لازم توسط پزشک یا کارگزینی یا مسئول کلینیک
  2. ثبت نام پزشک و تنظیمات مربوطه با ایشان در نرم افزار HIS و زیر برنامه ها

11)                       فرایند حضوروغیاب هیات علمی های مقیم:

  1. ارائه برنامه حضور توسط گروه در ابتدای هرماه
  2. ثبت برنامه و رفع نواقص افراد توسط کارشناس IT
  3. ارائه گزارش کارکرد توسط کارشناس IT به مسئول گروه یا معاون آموزش بیمارستان

12)                       فرایند تهیه بک اپ روزانه از HIS و ارشیو الکترونیک:

  1. تهیه بک اپ روزانه از دیتابیس نرم افزار HIS
  2. تهیه بک اپ هفتگی از دیتابیس نرم افزار ارشیو الکترونیک
  3. بررسی بک اپ از نظر حجم و صحت بک اپ گیری بصورت مستمر

13)                       فرایند راه اندازی سامانه ها و نرم افزارهای جدید:

  1. اعلام درخواست توسط مسئول مربوطه
  2. دریافت فایل نصب یا ادرس اینترنتی سامانه و اموزش و تعریف کاربران توسط واحد IT
  3. آموزش کاربران و رفع اشکال انها تا زمانیکه کار بصورت روتین انجام شود.

 

 

<<کارهای آتی>>

 

  1. اتصال دستگاه های ازمایشگاه به نرم افزار HIS
  2. ارتقا شاخص ارسال به سپاس
  3. بررسی وضعیت انتی ویروس ها
  4. تکمیل شناسنامه سیستم ها
  5. اجرای برنامه دوره ای نگهداری سیستم ها و بازدید از بخش ها
  6. کیبل منیج اتاق سرور
  7. کیبل منیج رک بلوک جراحی
  8. کیبل منیج رک بلوک قلب